Táborozás az Almásfüzitői Fekete István Általános Iskolában

2022. június 27-től két turnusban nyári Erzsébet napközi tábor szervezésére került sor iskolánkban. A résztvevő tanulók létszáma az 1. turnusban 28 fő, a 2. turnusban 14 fő volt. A résztvevők alsó tagozatos tanulók voltak 1-4. osztályosok.

A családok számára nehéz a nyári szünet 10 hetével megküzdeni, hiszen szabadságuk véges, nem minden gyermek tud nagyszülőknél vakációzni, hiszen többségük még szintén aktívan dolgoznak. Ezért fontosnak tartjuk a táborozási lehetőség biztosítását a nyári szünetben. Annak érdekében, hogy ez minél kevesebb kiadást jelentsen a szülőknek, minden évben pályázunk az Erzsébet Táborok Alapítvány által kiírt pályázatra.

Az idei évben is pályázati feltétel volt a négyszeri étkezés biztosítása az Erzsébet Táborok Alapítvány részéről. Az erre biztosított keret azonban nem volt elegendő, ezért fordultunk Almásfüzitő Község Önkormányzatához segítségért. Kérésünk megértésre talált, így a teljes ellátás biztosított volt a két hét során.

A programok öt tematika köré csoportosultak.

Ezek:

  • Sport, egészségtudatos életmód;
  • Környezettudatosság, természeti értékeink és környezetszépítés;
  • Művészti nevelés, kulturális örökségeink, hagyományőrzés, kézművesség;
  • Önismeret, közösségépítés, kompetenciafejlesztés;
  • Kirándulás.

A sportágak közül a jógával ismerkedtek tanulóink mindjárt az első napon.  Szakképzett jógaoktató, Simon Anett vezetésével zajlott a program, majd a hét során többször jógáztak a résztvevők a tábort vezető tanáraik irányításával. Az egyik délelőtti napon ügyességi sorversenyekkel töltötték az időt, tizenöt féle pályán kellett ügyeskedniük labdával, futással, nyusziugrással, de exatlon jellegű feladatok is vártak rájuk( szlalomfutás, gátfutás, alagút, kúszás kislabdavezetés, célba dobás, stb.). A labdarúgásra és kidobó játékra szinte minden nap jutott idő. Néha komplex jellegű feladatokkal találkoztak: például kincsvadászat is volt. Olyan kártyákat kellett gyűjteni, melyeken rovarok, vízi madarak nevei szerepeltek. Ennek a foglalkozásnak keretében a gyorsaság is számított, hiszen a győztes az volt, aki a meghatározott idő alatt minél több kártyát gyűjtött össze. Az iskolai védőnő vezetésével elsajátították az újra élesztés menetét az ambu babán. Interaktív feladatok megoldására is sor került az egészséges életmód témakörben (learningapps oldal; Betegségek és azok megelőzési lehetőségei).

Hallgattak előadást a környezetvédelemről (Envirotis Holding Zrt. Bajnok Éva), de környezetvédelmi rajz és színezés is várt rájuk, megismerkedtek a Glóbi videók tartalmával is. Nemzeti parkjaink megismerése is felölelt egy napot. Kirakós játékok, online információk, a Hortobágyi daru című mese és a Kajla filmsorozat Aggteleki cseppkőbarlang című tanmese segítette a téma feldolgozását. A természeti értékek megismerése kézművességgel párosult, amikor a batikolás művészete segítségével lenszövetből készült kulcstartóra az Aggteleki Nemzetipark foltos szalamandrája került. A Fűfej gyártása is érdekelte a gyerekeket: tojáshéj, kupak, szívószál, föld, fűmag felhasználásával készült el.

A batikolás művészete, a kékfestés hagyományőrző technikájának alapjai nagyon lekötötte a gyerekeket. A lenszövet kulcstartót kapták készhez, melyen az Aggteleki Nemzetipark foltos szalamandráját ábrázoló árnykép körvonala látszódott. A megolvasztott viaszpasztillát íróka (parafadugó és szeg) segítségével helyezték a megfelelő területre. A viaszba mártás előtt az írókát gyertyaláng mellett melegítették fel, és úgy mártották a viaszba. A festéklé elkészültével

elkezdődött a festés.  A száradás után mindenki megkapta a saját készítményét.

A trébelés technikájával (fémlemezek hideg domborítása kalapáccsal) is foglalkoztak. Alumínium domborművet alkottak a nap folyamán megismert nemzeti parkok címeréről.

A helyi Azaum, római táborban nem csak történelmi ismeretekkel gazdagodtak, hanem agyaggal is dolgoztak. Felrakásos módszerrel sajt agyagedényt készítettek. A lepénysütés tésztáját is ők dagasztották.

Kincskereséssel egybekötött társasjátékkészítés is történt. A csoportok mindegyike egy szuperhős szimbólumát kapta. A szimbólummal ellátott nyomokat kellett keresniük az iskola udvarán. A nyomok feladványok, találós kérdések, térképrészletek voltak, melyek elvezettek a kincshez, egy-egy telepakolt papírzacskóhoz (filcek, dekorpapírok, ecsetek, pet-palackok). A megtalált kincsekből csoportonként tárasajátékot készítettek úgy, hogy mindent fel kellett használniuk a zacskóban talált kincsek közül.

A szorgalmas és a rest lány című mese feldolgozásának első mozzanata az volt, hogy megnézték a mesét, majd bábokat készítettek. A bábok segítségével tanáraik előadták a mesét. A bábelőadás után kötetlen beszélgetés következett a meséről, szövegértési feladatok megoldásával együtt.

Szinte minden nap játszottak önismereti játékokat (Számoljunk!; Jellemezd a másikat!; Mondd, mit hallasz, mit látsz!

A kutyaterápiás foglalkozások felejthetetlenek voltak. Jethro, a kutya, köszöntötte őket, körbement, hogy mindenki megsimogathassa. Parancsszavakat tanultak, melyeket Jethro is ismer, és a legbátrabbak ki is próbálhatták magukat. Képeket kaptak a gyerekek, majd el kellett dönteniük, hogy a képen látható szituációban  boldog vagy mérges lesz-e a kutya, majd oda kellett vezetni Jethrot, ahová szerették volna tenni a képet (boldogság helye – harag helye). Aztán kincsszerzés következett.  A kutya volt a kincs őrzője, a gyerekeknek pedig meg kellett szerezniük a kincset. Ezt csak akkor tehették, ha Jethro elhagyta őrhelyét, azonban ha leült vagy lefeküdt, akkor nem szabadott megmozdulni. Közös képet is alkottak. Jethro oldalára fekve hagyta, hogy körbe rajzolják, majd a gyerekek a saját kezüket is körbe rajzolták, és beleírták a nevüket.

Kirándulás mind a két héten volt. Első héten Komáromban jártak a táborozók a Csillagerődben.

A tárlatvezetés, a nagy szobormásolatok lenyűgözték őket. A második héten túrázásra került sor, a Szőnyi–szigethez. Útközben anyaggyűjtés zajlott a kollázshoz, mozaikhoz. Rovargyűjtés is része volt a napnak az ártéren, amit a rovarhatározás követett. A rovargyűjtemény tömeges szabadon engedésével fejeződött be a nap.

A két hét a mindennapok hősei programmal zárult. Mandrik Tibor településünk körzeti megbízottja, iskolarendőrünk érkezett hozzánk, hogy ügyességi feladatokkal nehezített kerékpáros feladatokkal tegye színesebbé a napunkat. A gyerekek vagy a saját, vagy a rendőrség által biztosított kerékpárokat használhatták a feladatok megoldása közben. Miután mindenki bebizonyította rátermettségét, egy kis apróságot tudhatott magának a Komáromi Rendőrkapitányság támogatása jóvoltából. Mielőtt elköszöntünk, csoportképet készítettünk, és jó pihenést kívántunk Tibi bácsinak.

Ezen a napon az időjárás és a technika nem voltak partnereink, de a Komáromi Önkéntes Tűzoltó Egyesület tagjai mindent megtettek, hogy ne lankadjon a gyerekek jó kedve. Lehetőséget biztosítottak számukra, hogy eredeti „vonulós” ruhákba öltözzenek, megtapasztalják azok súlyát, melegségét. Nem sokkal a program vége előtt a Komárom Hivatásos Tűzoltóparancsnokság egyik kocsija érkezett az iskola udvarára, ahol a gyerekeknek habpartira nem, de vízzel célba lőni lehetőségük volt. Szerencsére majdnem mindenkinél volt váltóruha, vagy törölköző, mert ebben a lelkes célba lövészetben a víz nem csak a táblát találta el. A táborozók hálásak voltak, hogy a tűzoltóautót belülről is megnézhették. Csoportképet pedig a jelenleg használatos sisakokban készítettünk, persze akinek jutott.

A változatos programsorozat mellett a tanulók napi négyszeri étkezése kielégítő volt. A kirándulások napjain bőséges hidegcsomaggal látta el az győri Ördögkonyha Kft. őket. Almásfüzitő Község Önkormányzatának köszönjük a támogatást, mellyel teljesebbé vált a két hetes napközi táborozás.